Wednesday, April 6, 2011

MOTHER'S ROOM

Being a working mommy adalah bukan mudah yang disangka ya. Especially when you have to allocate average of 30mins per session for pumping session. Kalau mak-mak yang pemalas macam aku, just pump 2 times a day (from 8am to 5pm), maka 30mins x 2 sessions = 1 hour of your working hour ialah GONE. Adakah dikira sebagai makan gaji buta di situ? Well well, we are talking about life balance here. Aku tak kira, nak jugak berusaha full breastfeed Montelo selama yang mungkin.

Naseb lah baik kompeni aku ni memahami dan menggalakkan ibu-ibu gi ngular pump susu *wink*. Serious aku selalu tido during pumping session. habes ko expect aku buat apa? Tengok pump dan peti ais ? Baik aku tido. Dapat 20 mins tido, dah rahmat besar tu, qadak tido time bangun tukar diapers Aryan malam sebelumnya. The company provides mothers room kat opis so there is no excuse yg kata susah nak sorok-sorok gi pump susu segala. There are quite a number of mothers room but I dont care about the rest. Aku care yang paling dekat ngan level aku bekerja je. Tekan lift, naik 2 levels, sampai. Bilik tu sempit ya amat, but better lah ada jugak daripada nan ado. Tak gitu?


Sekali session, dapatlah memuatkan 4 orang sekali gus. Berimpit macam ikan sardin dalam tin. Tapi demi anak-anak, ibu-ibu haruslah bekorban. Cewah. Dan fridge itu jugak agak kecik. Kalau 1 session, sorang pump 2 bottle. Cuba kau kali dengan 10 orang. Dah berapa botol ? But again, better lah ada daripada takde dak? 

Actually cubicle aku sangatlah tersorok teperuk kat opis nun. Pernah gak terfikir nak pump je kat tpt sendirik, and store the EBM kat dalam cooler with ice pack. Tapi kang jantans di sekeliling dok pelik amenda lah bunyik nyett nyett nyett ni kan? Sapa kata Medela freestyle ni senyap weh? Pembohongan sebab memekak jugak dia bunyik. Tapi ada je aku dengar member aku cita, member kepada dia selamba dek je pump. Anyone with your own experience? Mind to share?

Anyways, aku nye pumping session just 2 kali masa office hours. Kalau kira per day, I'll try my best to have at least 4 sessions. Even though kat rumah adalah direct breastfeed, aku still pump.

5.30 am : First session. Ini sumpah aku pump dengan mata separa bukak. Siap kepala lentok cam Ella kat tepi sofa. Ngantuk weh hehari bangun 5.30 tau tak. Dulu aku nak bangun kol 6.45 pun liat.

10.30 am : Ni 2nd session for the day. But 1st session kat opis la. Kan gap antara 5.30am ke 10.30am tu lama, maka mmg kalau lambat 2nd session ni, konfem aku pening kepala macam org migrain gamaknya. 

4.00 pm : 3rd session. 

10 pm : 4th session.

In between 3rd session and 4th session tu, aku direct feed la Aryan besungguh-sungguh. Sebab malas nak pump. Kalau Aryan tak minum sangat, maka kena pump dalam kol 8pm. Tapi usually balik kerja tu Aryan konfem nak melekap je ngan aku. Manja ok Montelo itu. Pastu malam sepatutnya kena bangun pump, tapi aku pemalas. Sanggup aku tido dalam keadaan sakit-sakit bisa. Kata aku nak bangun pump, nan ado ! Aryan plak malam kurang minum, dia just bangun sekali je. Itu yang bisa-bisa aku dibuatnya.

Overall dalam sehari boleh dapat ( 4 bottles x 4oz + 4 bottles x 5oz ) = 36oz. Hantar pada babysitter ialah 30oz, so yang 6oz tu masuk freezer. Alhamdulillah production so far amat meriah dan memberangsangkan. *Ini bukan meriakkan diri okei. Just sharing and to motivate semua mommies and diri sendiri utk meneruskan perjuangan ini* Oh skema sungguh ayatku. Eh aku ada baca blog satu mommy ni sampai dia stop blogging because ada orang kata dia riak dapat breastfeed anak dia dengan jayanya. Apehal orang nak cakap camtu aku pun tak paham. Aku baca blog mommy tu jugak, but I treat that as a motivation. Apa masalah ntah ngan orang yang sakit hati tu.

Past sentence : Aryan skrang asyik muntah ja. Asal minum, pastu muntah. Dah burp macam org tua, still muntah jugak. Normal kah?

3 comments:

Unknown said...

wahh...besnya ada bilik menyempit utk bf mothers..company saya takde pon..terpaksa pam di surau atau bilik persalinan kat gym. da la takde geng..huhuhu..nak pam kat cubicle sendiri rasa cam segan dgn bunyik2 bagai kann..hehe..

jom kita grad ramai2 bf sampai 2years! chaiyokk..

miszaugust said...

Chaiyok! Chaiyok!

On montelo tu, maybe after bagi dia susu, u kena tinggikan sket kepala dia..bak kata doc, saluran pemakanan dia sempit lagi..tu yg kadang2 muntah balik..but if still berterusan better check with paed

Anonymous said...

Hi...nak tanya la u ada makan apa2 untuk banyakkan susu? I bfkan baby i n dia plak allergy to some of cow protein but lately production takdela banyak sangat..risau sangat2..can u tell me if u are on supplemen or anything that i can do..tq