Tuesday, July 19, 2011

NASI AMBANG. MENATANG APA TU ?

Wah food craving saya maha dasyat sejak kebelakangan ini. Tak tercapai oleh akalmu okei. Hari tu aku tercari-cari mana nak dapat Nasi Ambang. Search punya search ada la 1 kedai ni nama dia Mr. Nasi Ambang. Based in Ara Damansara. jauh la pulak haih. Fortunately, keesokan harinya Mr. Nasi Ambang buat KL Road Tour. Kelass kau Mariah nasi ambang pun ada road tour. Kau hado ?

Maka called him up to send few bungkus to KLCC during lunch time. Hermm tercapai jugak nak makan menatang itu.

Kau tak tau nasi ambang tu ape? Well dia berasal dari Jawa (kot?). Aku bukan orang jawa tapi hidup aku mmg dipengaruhu 99.9% dengan makanan Jawa seperti tempe dan sebagainya. It's mainly plain rice, rendang ayam atau daging, tempe goreng, serunding, ikan masin, sambal and mee goreng. Yes people mee goreng tu campur sekali jadi macam lauk makan dengan nasi you get me ?

Usually nasi ambang ni dihidangkan masa kenduri kendara. And cara makan dia ialah makan secara berjemaah dalam dulang . Kalau kau jenis pelantak makan tak reti sikit, kau tak digalakkan makan begini sebab nanti habes portion org lain suma kau telan. Sungguh unfair ok ! Atau kalau nak selamat, kau makan la sedulang dengan manusia yang perutnya kecik, makan sikit dah kenyang. Which definitely bukan aku sebab perut aku macam stoking. Makin diisi, makin besar jadinya.




Yang Mr. Nasi Ambang which I tried ni, oklah. RM5 jahhh. So don't expect kau dapat seketul ayam super gred A yang besar. Ayam dia sesuai la dengan harga yang 5 hengget itu. Pastu aku terkilan sikit sebab Mr. Nasi Ambang ni tak letak mee sekali. Yang lain suma secukup rasa. Pendek kata berpuas hati la dapat makan Mr. Nasi Ambang ni.But I dont mind paying more utk dapatkan ayam lagi besar dan sambal lebih banyak serta tempe lebih.

Ok dah. Terliur. Naseb baik tak posa hari ni.

1 comment:

d.a.m.i.q.u.l.a said...

ko ni mcm tetau je aku dh lame ngidam nasi ambang ni,tensen!kat intan bukit kiara ni tiap2 hari jumaat ade makcik tu jual nasi ambang,laku gak.kat resto mane tah member aku pi,ala2 resto kelas la.gile nasi ambang 90 hengget!tapi banyak portion la,5-6 org mkn kot.but still?