Thursday, April 11, 2013

Alhamdulillah.. Tak scary pun ;p

Wehhh sangkaan meleset sama sekali. Cabut implanol tak sakit pun ! Alhamdulillah :)
 
*Senyum lebar sampai mulut koyak*
 
Well, I am not sure I already had an entry about implanol ni or not. Aku redah tulis lagi skali je lah eh. Ape itu implanol and function dia dalam family planning ni kau google la sendirik. AKu bgth kos dia sahaja for your reference.
 
Kos pemasangan di Klinik swasta / Medical centre = Range RM650 - RM900
Kos pencabutan di Klinik swasta / Medical centre = Range RM150 - RM300
 
Mahal bukan ?? Aku pun tak kosa nak membayo kalau mahal cenggini. If kau nak pasang ukt jarakkan pregnancy utk 5 years, maybe it worths it. Tapi macam aku nak pasang dalam 2 years je, buek apo ko perabih duit bnyk gitu. So what I did was, I went through the procedures kat LPPKN.
 
Kos pemasangan di LPPKN = RM320
Kos pencabutan di LPPKN = RM100
 
So total cost is RM420. AKu kira kalau aku amik injection depo every 3 months, it costs me RM40 per jab X 4 kali setahun = RM160. Kali 2 tahun ialah RM320. So beza RM100 je dgn total cost implanol ni. Memandangkan aku pemalas nak pegi clinic every 3 mnths utk amik injection, that was the reason I opted for Implanol pada tahun 2011. But I advise those yang nak amik implanol ni, korang try dulu amik depo injection. See if ur body reacts well with the hormon changes. Sebab kalau body kau tak serasi dengan depo injection, adalah kemungkina n besar takkan serasi jugak dengan implanol. I, myself tried depo injection once, agak2 macam serasi then I decided to take implanol.
 
Maka tadi I went to LPPKN Ampang. Even though I already made an appoitment, tapi lambat jugak. What do you expect kan. Kalau gi private pun kau kena tgu, inikan pulak kalau gi government. Yang aku hangin, nurse tu rupanya tertinggal nama aku, thats y nama aku lambat dipanggil. The procedures took only 10 mins. And my waiting time was almost an hour. Pfffttttt!
 
O&G kat LPPKN ni hanya ada pada hari tertentu saja. So kau takleh memandai ikut jadual kau. Macam kat Ampang tu just ada hari Khamis minggu 2,3 &4. Doctor kat Ampang tu lelaki. Dia suka borak-borak, buat kerja macam main pondok-pondok. What I meant here is dia buat kerja happy go lucky, kekadang nyanyi2 sikit, buat lawak ngan aku kata ubat bius dah habes stok, sedar-sedar dah siap cabut dah implanol aku. Which is GOOD sebab I did not even realise batang impalnol tu dah dicabut. Procedures dia sebijik mcm my previous entry. Takde jahit apa-apa. Just kena letak plaster sebab takleh kena air for a week.
 

 

Itu sahaja. Simple kan ?! So takyahlah takut eh nak pasang and cabut implanol. Easy peasy cewah. lagipun dia bius, bukannya main toreh je lengan kau.
 
Camwhoring lps cabut implanol. Motip ? :P

 
 




No comments: