Monday, June 2, 2014

Old Mindset

Situation 1

A : Iskhh semangatnya anak ni... Brapa bulan dah ni? (You know that typical Qs when you balik kampung)
Me : 3 bulan setengah. Alhamdulillah.
A : Ni minum susu badan ye? Campur susu tepung lah kan?
Me : Minum susu badan je. Tak campur campur. Alhmdulillah.
A : Hishh. Susah lah macam tu. Orang nak menjaga pun susah.
Me : Tak leceh lah..saya dah siap siap label susu,org jaga cuma panaskan je.
A : Heei leceh leceh. Kalau saya yg kena jaga, memang surrender. Taknak lah.

(Fine, thats why aku sgt memilih and will ensure org jaga anak aku will cooperate utk manage my EBM. And so far takde masalah pun dari zaman Aryan dulu. Alhamdulillah semua boleh manage)

Situation 2
I was eating while babywearing Khalif in a ring sling.

B : Aik ni apa ni kain panjang-panjang.
Me : Kain nak gendong baby ni ( I thought 'gendong' is the most appropriate word to use with him instead of 'wearing' )
B : Eeii ni apa ni macam org Indonsia je gendong gendong.
Me : Ermm takpe. Janji baby selesa and saya boleh makan tak payah nak pass baby suruh org lain pegang.

(Ni baru aku pakai ring sling. Kalau aku pakai wrap entah macam mana la org kampung pandang. Somehow guna RS or wrap kat KL lagi comfy sebab takde org pun nak amik port kau macam Indonesian ke apa)

Kalau ikutkan hati aku ni, in both situations aku dah ringan mulut je nak bagi ceramah the benefits of exclusive breastfeeding & babywearing. But mind you both A and B ialah org-org veteran. So aku kena respect them and somehow adapt the mindset 'org lama selalunya betul'. Moreover they are my families. Kalau org lain kemungkinan besar aku dah ceramah dah. Lagipun kat kampung org dah cop aku seorang mommy yang so fussy about my kids. Ni tk boleh itu tak boleh. But dulu mereka kata 'ala anak first boleh lah macam tu. Tengok nanti bila anak dah 2'. Tapi now bila anak dah 2 i am still that fussy. Haha. Which means that is just me, bukan sebab dulu excited baru dapat anak first.

Lagi pun aku malas nak argue dgn org yg tak tahu. I'm not saying aku dah bnyk tahu (im just a newbie pun, but based on my experience yang baru ni i could tell the difference already). So I rest my case.

I am still learning on breastfeeding k. Had a chance to attend the talk ' breastfeeding while traveling (without the kids) by Farah Farhan the owner of Sarakids. I was so impressed with her effort of transporting her EBM while she was away overseas. Dulu masa time Aryan i was so lazy nak manage EBM while traveling. So what I did was pump & dump. (Pumping is still a must to ensure supply & demand masih ada when i got back).

So this time around we (read MNI and I) will try our best to manage and bring back the EBM during our vacations this year. Sounds tedious, but once you know the right techniques inshaAllah it is simply doable. Wish us luck !


Posted using BlogPress from my iPad

No comments: