Monday, April 20, 2015

Nikmat ujian

Terima kasih banyak-banyak yang terus mendoakan Aryan. Keluarga dan kawan-kawan yang terus bertanya khabar, whatssapp,sms, call - semuanya saya hargai. Sememangnya bila kita diuji olehNya, sokongan dari orang-orang sekeliling yang amat-amat kita perlukan. Kalau ada whatssapp yang tak ter-reply tu, I am so sorry. Kadang-kadang hati rasa mahukan sedikit ruang. Tangan berat bukan main nak meng-reply. Saya minta maaf ya. Apa-apa pun, semoga doa-doa kalian akan terus membuat kami kuat.

Alhamdulillah, Aryan dah semakin sembuh. Walaupun dia masih belum completely 100% pulih, tapi saya gembira dengan perubahan demi perubahan positif padanya. Kepada yang macam diserang tanda tanya Aryan ni kenapa sebenarnya, sampai kena surgery bagai - sekali lagi saya minta maaf. Bila ada 100 org yang bertanya melalu whatssapp (ni aku exaggerate takdelah 100 org yg tanya. hekhke), sekali lagi hati macam berat nak bercerita. Ada certain-certain aku copy paste copy paste je. Ekekeke. Bagi aku, walau apa pun sakit Aryan ni, yang penting doakan kesihatan yang baik untuk dia. Itu dah cukup besar untuk kami k.

Nak dipendekkan cerita, yang lama Aryan kat hospital hari tu sebab dia kena Steven Johnson Syndrome (SJS). (Appreciate if korang boleh google untuk keterangan lanjut. Mak tak kosa dan sebenarnya tak reti nak explain pepanjang). Dalam kata mudah, reaction dia terhadap ubat, menyebabkan radang di usus Aryan. Maka kena do surgery to find out what it actually is so the correct treatment can be performed.

Stevens-Johnson syndrome is a rare, serious disorder of your skin and mucous membranes. It's usually a reaction to a medication or an infection. Often, Stevens-Johnson syndrome begins with flu-like symptoms, followed by a painful red or purplish rash that spreads and blisters. Then the top layer of the affected skin dies and sheds.
Stevens-Johnson syndrome is a medical emergency that usually requires hospitalization. Treatment focuses on eliminating the underlying cause, controlling symptoms and minimizing complications.
Recovery after Stevens-Johnson syndrome can take weeks to months, depending on the severity of your condition. If it was caused by a medication, you'll need to permanently avoid that drug and others closely related to it.
Source:http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/stevens-johnson-syndrome/basics/definition/con-20029623
Pastu nanti mesti lah korang tanya, ubat apa yg Aryan allergic ni? Jawapan dia, ubat kepada seizures yang terjadi tiba-tiba tanpa sebab yang nyata itu.

Disebabkan ubat pertama tu menyebabkan SJS, doktor is currently trying a new medication. So far so good, no adverse effect on him. But aku tak boleh terima ubat tu sebab it turns him to a different behaviour. Less active, sometime moody tak memasal, emotionally unstable etc.etc.etc. So aku ni kan paranoid kak selemah, macam-macam aku study on macam mana supaya tidak rely on ubat-ubatan hospital ini. Because deep in my heart, I know Aryan is a strong boy. He can go through this provided that I am strong enough to battle.

Dah la aku ni memang very hospital oriented type of person. Anak deman sikit pun bawak pegi hospital. I am not saying pergi hospital tak bagus ya, don't get me wrong. What i'm trying to say is, based on these 2 months experience juggling with the kids' health, I've learnt quite a lot about drugs, the effects and whatnots. So kalau sakit sikit-sikit macam flu, cold, fever - not necessary to telan panadol or utk anak-anak macam-macam cara sebenarnya boleh buat to control instead of terus bagi pcm, ibuprofen dan sebagainya. (Ini pandangan aku, kalau tak setuju takpe okeh)

Untuk Aryan, aku tgh all out trying alternative treatment. Alhamdulillah banyak perbezaan compared to 3 weeks ago. Currently tengah on acupressure therapy and also the application of essential oils. Thank you to a mother who inspires me and yang memperkenalkan essential oil ni kat aku. Not only for Aryan, skrang satu rumah aku dah essential oil-kan. For wellness and health dgn kekdah natural gitu. Yang accupressure tu pun of course sangat-sangat membantu Aryan. Nampaknya after few session nampak dia serasi Alhamdulillah.

Actually I did write details of our experience in another blog. Tapi macam tak ready lagi nak bagitahu the blog sebab kucar-kacir and huru-hara aku rasa. Nanti dah ready mental and fizikal aku bagitahu oke!

Okeh. Thanks a lot for your prayes and please keep doakan kesihatan Aryan dan keluarga kami. Amin,




No comments: