Friday, August 16, 2013

Alhamdulillah for this precious gift

Sorrylah. Aku mmg takde mood nak blogging nowadays. Hidup lebih indah dengan makan asam, kunyah jeruk mangga dan belek jerawat yg tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan.

Yes. I am pregnant. Passing my 1st trimester to be exact. Alhamdulillah.

At 9 weeks young :)

Pasal tu la blog ni jadi hidup segan mati tak mahu. This pregnancy is totally different from time Aryan dulu. Pastu bnyk drama swasta jugak di awal pregnancy. Tak tau la aku rajin ke idok nak story mory di sini.

Sickness
Dulu time Aryan,no sickness at all ! I kid you not. Memang takde. Aku takde amik MC pun sebab sickness. MC sebab mengada-ngada malas tu ada lah ;p I remembered, that i realised I was 'really' pregnant when I was 5-6 months. Iaitu masa perut dah start memberat.

But this time around, Subhanallah... sickness is like all the time. Starting week 7 until now. Initially setakat pening-pening mual-mual manja gitu. Pastu dah bulan posa. Alhamdulillah managed to puasa 28 days. 1 day terpaksa bukak posa sebab demam tak tahan. Itu pun, rasa hazab sgt nak habeskan puasa tu, but aku kuat dan tabahkan hati dan jiwa dan yakin yang Allah akan bantu. Sepanjang puasa ada la termuntah muntah sikit, tapi tak sengaja and managed to tahan. Lagipun sebab takde makan apa-apa kan, so amendanya yang aku nak throw out. But bila dah raya je, uui aii. Kuar keta muntah, tgh tgk TV muntah, tgh tido bangun jap gi muntah.. Feeling of meloya mual and nak termuntah tu 24 jam ada. Just macam mana aku nak manage nak tahan je.

Mungkin la kan, masa 1st pregnancy MNI jauh kat Miri. So my body knows to be independent takmo manja-manja kan. But this time MNI ada, so jomla kita tunjuk kat dia, bukan senang mengharungi cabaran ketika pregnant ok.

Jerawat dan Seri
Org kata, wanita mengandung ni dia ada seri tersendiri. I felt that masa peknen Aryan. Rasa glowing gitu my skin ok. But this time aorund, Oh my God, jgn nak kata seri muka,aku sendiri mcm malas nak tgk cermin muka sendiri. Dengan jerawat naik sana sini... Sobs. I hope this is only temporary.Ameen.

I asked my fren who had quite a severe breakouts during pregnancy. And she answered me, rileks nok, nanti dah 7 bulan pregnant dia hilang. Hah ko gila aku baru nak lps 3 bulan, ada 6-7 months lagi nak menahan kehuduhan ini. Mannnn.

Baby Bump
Dulu masa 1st pregnancy, dah 5-6 bulan baru nampak baby bump. I still pakai baju-baju biasa. Dah 5-6 bulan baru pakai maternity clothes. But ini kali, baru 3 months dah nampak baby bump. Kucik je bump tu, tapi kalau aku pakai maxi dress mmg obvious lah. Huuhu.

Pitam
And kali ni, selalu sgt gelap mata and nak terpitam. Berdiri lama sikit, pitam. panas sikit, pitam. Lambat makan sikit, pitam. Stress sikit, pitam. Memacam lagi lah.

I hope bila dah 2nd trimester akan berkurang lah sickness and pitam pitam ni. Kesian Aryan dgn MNI asyik kena picit kepala aku je. Aryan kan dah faham, kalau duduk duduk tgk TV, dia tetiba je pegang perut aku ' Kuumm baby' (=Assalamualaikum baby). Then kiss kiss perut. So kiut ! Hehe. Dia dah faham sebab aku pernah bawak dia pegi spital masa scan baby. So Dr tu siap tunjuk personally kat Aryan, ni adik awak.. dalam perut mommy..yada yada yada..

Oklah.Please pray for a smooth & safe pregnancy and also delivery for me k. I want to try as natural birth as I can for this one. I dont want to induce, no drugs and all.. Wish me luck and diberi kekuatan. Kita hanya merancang, tapi Dia yang Maha Mengetahui dan Penentu segalanya.


2 comments:

Weda said...

Bagus sungguh gynae u. Nanti next preg nak gi kat dia la. Eh. One tip i can share with u, sila elakkan dari kena hujan, esp time kuping2 tu dah kering. Takut scar tu jd mcm lubang2 di wajahmu! Get well soon!

Kak Erin said...

Thanks fot the tips ya. My mom pun ada ckp benda yg sama. Mmg i teperap kat rumah je la takde kena ujan inshaAllah. N try la next pregnancy jumpa dr marsita ni ;)