Friday, August 16, 2013

Chicken Pox during Pregnancy. Ya Allah please give me strength !

MashaAllah berat aku rasa dugaan ni Ya Allah. Please grant me strength and patience. Amin.

The first day I did not know it was a chicken pox. Second day pun tak tau. Nampak ada naik macam jerawat je kat muka. But so batu la the jerawat. I was like, hermm it must be the hormone change. Thats why berjerawat. 

The next day nampak kat bahu plak. And again I was like.. hermm body acne maybe. Pandai-pandai jadi doctor sendiri belajar dari Mr Google, he says body acne during pregnancy is so common. Fine.

The 3rd day when I woke up in the morning to something like this !

                                          

Of course aku menangis macam orang gila. Ape benda ni. And tak terlintas langsung di fikiran itu adalah ciken pox sebab aku tau aku dah pernah kena ciken pox masa kecik. Aku mati mati igt rashes ke hape whatsoever yg occur during pregnancy. So I went to klinik biasa. Sambil tunggu nombor giliran, pegi makan maggi goreng kat mamak seblah sambil jugak wassap my kawan-kawan mintak pendapat. And this fren of mine pernah kena 'shingles' which is adik-beradik of ciken pox during her pregnancy. She went to a general clinic,skali doctor tu salah diagnose and prescribed her with a wrong medication.It made the shingles worse of course.

So she advised me to see my gynae instead. Knowing my gynae tu mmg busy yg terlampau hebat, pasti aku dapat jumpa dia malam. Oh ya, for this pregnancy I am under Dr Marsita Mansor. She owns a clinik in Taman Melati (Klinik Pakar Wanita Medina) and she is also a visiting doctor at The Columbia Asia Setapak. So aku pegi check up semua and deliver nanti InshaAllah kat Columbia,but the thing is Dr Marsita ada kat situ only on Wednesday. And nak dapat turn jumpa dia tu, makan masa 3 jam kot! Aku selalu rasa putus asa bila tunggu turn and rasa macam nak tukar gynae je. Hemmph.Sgt menguji kesabaran, serious tak tipu. But once dapat jumpa dia, mmg berbaloi. Sebab dia jenis doctor yg tak rushing, amik masa utk explain 1 per 1,soft spoken, tak moody and and annoyed bila kita tanya bnyk bnyk yada..yada..yada..Compared to my previous gynae masa Aryan, fuuhh nightmare!

Btw, lps kawan aku cerita pengalaman dia tu, terus aku masuk klinik biasa tu amik balik kad semua and cancel jumpa doctor. Terus call klinik Dr Marsita buat appoitment. As expected mmg malam la aku punya turn. On that day dia takde kat Columbia so kena pegi Klinik Medina la jumpa dia malam tu. After maghrib kitorang dah terpacak kat klinik dia. Itu pun ada 6 orang tgh tgu. Sorang dalam 30min jumpa doctor so lagi 3 jam baru turn aku. Aduyai lemah semangat mak. Tapi gigih jugak tunggu. Kol 950pm baru dapat jumpa doctor. But dia still ceria macam biasa. Aku je lah dah melepet tunggu lama and badan dah pedih ni. Pelik gak mana doctor ni dpt energy eh. Aku selalu baca review sampai kol 2 pagi pun kekadang dia still jumpa patient dia kat klinik. Padehal klinik patut tutup kol 10pm.

Dia tgk je bintik bintik tu trus terkejut and terjerit, 'Rin, ini ciken pox!'.. Luluh jantung aku. Mann chicken pox during pregnancy is no joke oke! Aku dah trus fikir baby dalam ni macam mana ni ada effect ke tidak?? Adoilahhh.

Doctor said mmg akan ada effect. But dia suruh doa bnyk-bnyk sambil suh aku ikut dia baca doa utk chicken pox. Aku ikut je dia baca, now dah lupa dah doa tu. She prescribed me with clay topical cream (macam bedak sejuk, it's not a chemical cream), and also anti-viral pill so that virus tu tak merebak sampai ke baby, and also pil tahan sakit & gatal. And oh yes, MC for 2 weeks. Gila aku nak dok rumah sampai 30 August ni. Lama tu weh ! Pastu bukan boleh pegi beraya pun, dengan muka bintak bintat bengkak , pastu tergaru-garu macam beruk dah aku ni.

So i googled today on the risk of chicken pox during pregnancy. Kebanyakan info adalah sama seperti ini:

If a pregnant woman gets chickenpox while in the first or early second trimester of pregnancy, there is a small chance (0.4 – 2.0%) that the baby could be born with birth defects known as "congenital varicella syndrome." Babies born with congenital varicella syndrome may be of low birthweight and have scarring of the skin and problems with arms, legs, brain, and eyes.

The risk is low. Less than 2% if it's before 28 weeks pregnant. Ya Allah, semoga baby yang aku kandung ini tak termasuk dalam golongan 2% itu. Semoga bayi ini lahir sihat, sempurna dan selamat Ya Allah. Amin Ya Rabbalalaminn..

Please doakan saya dan baby selamat yea. MNI plan nak hantar aku balik JB sebab takut jangkit kat Aryan. And Aryan dia nak hantar balik Melaka sebab MNI kat KL agak bz minggu ni and next week dia kena outstation selama seminggu. Gila ko nak jauh ngan Aryan and MNI for 2 weeks. Meroyan aku kang.

Tak habes bincang lagi macam mana arrangement kami ni. Babysitter suh tinggal Aryan kat umah dia je. So aku takyah balik JB minggu ni. Next week je time MNI outstation baru aku balik JB. At least 1 week je keluarga kami terpisah belah.Entah aku dah pening nak memikirkan.

Please pray for me and baby. Semoga semuanya selamat. Amin.

3 comments:

Weda said...

Get well soon. Hope things go okay for u n the baby insyaallah :). Bagus nye gynae u kan.

Kak Erin said...

Thanks Weda. Ha'ah she is good. But kena gigih menunggu la kalao nak jumpa dia :)

Anonymous said...

Oh yes..mmg kena gigih menunggu Dr Marsita. But i love how she treat me. Despite the waiting. Hubby kindda pissed off bcoz of long wait. But deliver & contraceptive care with her is so wonderful.