Monday, August 19, 2013

Chicken Pox Day 5

Please expect a daily entry from me. Because I am bored to death. Tsk..tsk..

After several discussions, we agreed no need separate Aryan, MNI and I. Sebab, on last Saturday we left Aryan overnight at babysiter's place. The plan is nak tinggalkan dis over there for one week and MNI will fetch and send him to school everyday. At least Aryan akan jumpa MNI everyday kan. Tapi baru tinggal overnight, Aryan dah demam. Demam rindu katanya. Overly-attached-kid maybe. But mmg expected pun, sebab sgt jarang Aryan kena tinggal. Kena tinggal dengan salah seorang tu pernah la, but kena tinggal dengan both of us, ada la 2 kali - masa pergi Japan and pegi Umrah. That's it.

So solution dia, MNI hantar aku and Aryan balik Melaka for this week. Tawakal je supaya kuman ciken pox ni tak jangkit kat Aryan. Nak buat mcm mana, MNI tak boleh manage Aryan in KL this week sebab dia sgt busy and ada few events coming up. Next week MNI hantar aku balik JB pulak. So merasa la 1 week MIL jaga, 1 week mama jaga inshaAllah. Actually boleh je aku stay KL and Aryan boleh skolah mcm biasa (sebab even kat Melaka ni pun aku tak isolate), but the thing is I need to berpantang makan yada..yada..yada.. Ada bnyk gila pantang larang kena ikut sebab nak cepat baik. Kalau ikutkan doctor mmg takde pantang langsung, but I dont want to get stucked with this chicken pox for 2-3 weeks. Harapnya dengan berpantang ni semua, cepatlah baik. Aminn.

Aku tak boleh menumis, tak boleh makan makanan bergoreng, tak boleh makan yg gatal-gatal which includes chicken, seafood, ikan yg gatal.. That sounds like everything right? Kalau aku dok KL ngan Aryan, siapa nak masakkan utk aku lah. Dengan sickness yang still meloya lah, memuntah and pening pening ni..really make me sick. That's y MNI hantar aku balik Melaka. At least ada org jaga aku, and of couse Aryan tak terbiar dan terabai.

The thing that worry me the most is my baby. Ya Allah semoga baby tak mendapat kesan buruk dari ciken pox ini, dan smeoga baby lahir dengan sihat, sempurna dan selamat.

Second thing that worry me is the scars ni. Celah mana nak hilangkan dek non oii. Dah 2 hari aku gugle how to reduce or eliminate the chicken pox scars. Macam-macam lah yang aku jumpa dari petua tradisional sampailah over-the-counter cream. i came across to this cream called MEDERMA. The other type is DERMATIX. reviews showed very positive feedback after using these 2 items. But I cannot simply pakai sebab takut org pregnant tak boleh pakai. So I SMS-ed my gynae asking for her opinion. (This is another thing I like about Dr Marsita. She can be reached directly through SMS or call je dia direct. Tak payah nak call nurse la hape bagai).



Fine. Kena balik kat diri sendiri. Dr Marsita tak berapa encourage to apply topical cream ke hapa. Last time she prescribed this traditional powder TABLOQ. Aku igtkan just utk hilangkan gatal, but after kena tarbiah ngan doctor, aku google la pasal bedak TABLOQ ni. Bnyk khasiat dia actually. Tag line dia, dari tanah kita datang kepada tanah kita kembali. Bedak ni 100% tanah liat. So I continued using this bedak, hoping it will help to reduce the scars, not only ion my face but also all over the body. Dan jugak amalkan doa-doa yg doctor advise to amalkan.



 Malu gila kot nak letak gamba muka sendiri sekarang. But buat bodo sudah kan. Lalala. Gile ko kalau tak risau tgk muka macam ini. Tu seketul kat tepi idung tu, mak segala ciken pox yg ada. At first I thought it was a pimple, so aku picit dia. Sekali ended up teruk gila sampai macam tu. Di samping letak bedak TABLOQ tu, aku jugak apply gel gamat on that spot sebab sakit nak mamp luka dia tu. 



Please pray for my speedy recovery. And my baby is in good health. Amin.

4 comments:

Teefa Rosly said...

Ya Allah kesiannya ko.. dugaan sangat. semoga baby ok and ko cepat sihat. amin.

Kak Erin said...

Thanks teefa. Aku risau ngan baby. Pls doakan baby selamat k. Tq :)

Anonymous said...

Erin nk tnye ilangkn parut tu pkai ape??plss share

Kak Erin said...

i only used mederma and bedak tabloq ni. sometimes letak bio oil. ALhamdulillah dah ilang. Just ada 2 bijik parut yg degil lambat sikit kot.